Blog Archive

Followers

POST KAWAN!

Total Pageviews

View My Stats
Powered by Blogger.

Written By Huyang Jho on Monday, May 12 | Monday, May 12, 2014

Tunangku Tidak Tampan. 
Part 18 ( Season 2 )
-----

Cikgu Syabab menanti di parkir di sisi keretanya. 

Dari jauh dia nampak teacher berjalan ke arah Myvi kuning miliknya. Cikgu Syabab mulai bergerak sama ke arah kereta itu.

"Teacher. Sekejap!"

Cikgu Syabab menyapa dalam mengah. Teacher berpaling tengok tuan punya suara. Tak berkelip matanya.

"Ya, ada apa ya cikgu?" Teacher curious.

"Boleh saya tanya sesuatu?" Nadanya agak malu-malu kucing siam.

Teacher macam tak sedap hati. Berdepan dengan cikgu baru yang popular di sekolahnya itu sedikit sebanyak menggugat pandangannya. Tidak dinafikan Cikgu Syabab punyai paras yang agak macho. Tapi, tidaklah sampai menarik hati teacher. Baginya, di depannya itu sekadar rakan kerja. Hormatnya juga sebagai kawan seperjuangan mendidik anak bangsa.

"Ya, silakan."

"Teacher dah ada orang punya ke?" Cikgu Syabab bertanya jelas.

Teacher terkesima sebentar. Gerun dengan soalan sebegitu.

"Setakat ini mak ayah saya punya." Teacher menjawab gugup.

Cikgu Syabab nampak happy dari riak mukanya.

"Dah ada yang special?" Tanya lagi.

"Setakat ni, keluarga saya yang special." Teacher berterus-terang. Dia jenis yang tak pandai berselindung atau menipu. Lurus bendul.

Cikgu Syabab bertambah riang.

"Jom nikah?!" Terpacul kata-kata tu dari mulut jejaka di depannya itu.

Teacher terpele'ot. Terkejut sakan. Macam nak tercabut tahi lalat manis di pipinya mendengarkan ayat Cikgu Syabab. Kelu lidah sekejap.

"Awak ni biar betul." Teacher gugup gila-gila.

"Betul. Saya serius ni. Awak baliklah beritahu mak ayah awak dulu. Bincang dengan mereka dulu. Kalau okay, saya hantar rombongan meminang hujung bulan depan terus. Ikhlas dari hati. Saya memang tengah cari calon isteri. Kali pertama tengok awak, memang saya dah jatuh hati. So, please. Pertimbangkan ya?"

Nada Cikgu Syabab seakan merayu sedikit. Nada manja mengharap.

Dalam hati teacher berdebar macam nak pecah jantung. Geram pun ada, tapi cuma terluah di hati,

"Why so serious?!~~ (wat muka Joker dalam hati)"

Tapi di depan Cikgu Syabab, teacher dah macam Chibi Maruko-chan. Teacher tersenyum senget. Tak tahu nak jawab apa. Sungguh dia buntu!

Ada sesuatu mengganggu di kalbu.

***

Zam berdiri di samping motosikalnya yang tak hidup. Disabotaj orang.

Zam perasan ada kelibat sekumpulan pelajar tidak jauh dari situ. Tengah gelak sakan.

Lelaki itu berdiri. Matanya tajam. Tanpa membuang masa lagi dia menapak ke arah mereka.

Sampai di hadapan mereka. Zam dengar dengan jelas,

"Haha! Padan muka kau! Rasakan!"

"Cari gaduh, kan! Balik jalan kaki lah woi!! Haha!"

Zam berpeluk tubuh depan mereka.

"Kau, ke mari. Kau, Faizal kan?"

Ketua geng form 5 maju ke depan. Berhadapan mata tentang mata.

Zam memang bermuka bengis bila amarahnya di kemuncak. Namun, digenggamnya kuat-kuat penumbuk di sebalik pelukan tubuh. Jangan sampai terlucut dari pelukan. Bimbang singgah di muka budak lelaki poyo di hadapannya itu. Berkecai nanti muka kena buku lima Zam.

"Aku nak tanya kau, apa yang buat kau tak puas hati dengan aku?" Zam bertanyakan Faizal.

"Pergh. Tanya kita pulak. Kau debik aku di kantin sebelum ni, kau dah lupa?"

Zam menyeringai seraya berkata,

"Kau bocorkan tayar motor aku, kau dah lupa?"

Faizal tersirap darah.

"Aku tak lupa. Tapi, kau cuba jadi hero depan gadis tercantik di sekolah. Kau dah lupa? Tu hak aku!"

Zam menjebehkan bibirnya,

"Kau sabotaj sekali lagi motor aku hari ni, apa kau dah lupa? Apa tak cukup lagi kau nak balas aku?"

Faizal panas hati. Dia fikir Zam bangang susah nak faham maksudnya.

"Tak cukup! Sebab pompuan hak aku tu sekarang nampak duk syok dekat kau! Kau ingat cukup dengan rosakkan motor kau?! Celaka!"

Zam pandang Faizal dengan tajam. Ada 6 budak lelaki lain di belakangnya sedang bercekak pinggang, siap siaga membantainya bersama sang ketua.

"Habis kau nak apa?" Zam tanya sinis.

"Aku nak kau berambus dari sekolah ni! Aku tak nak tengok muka kau di sekolah ni lagi!"

Zam tersengih macam siamang geram. Parutnya terasa perit lantaran urat-urat di mukanya makin tegang berselirat di balik wajah. Menahan kemarahan. Cuba bawa kesabaran di dalam.

"Boleh. Tapi, izinkan aku berkhutbah sekejap. Aku teringat kata-kata seorang pengawal ni. Mamat tu kata, ada seorang syeikh yang buta matanya dinukil kata-katanya dalam sebuah kitab. Korang tahu apa syeikh tu sebut?

Seorang yang berakal ialah orang yang sentiasa memperhitungkan dirinya dan perbuatannya untuk sesudah mati. Orang yang dungu ialah yang membiarkan dirinya mengikuti hawa nafsunya dan cuma mengharapkan kemurahan belas kasihan Allah dengan pelbagai lamunan.

Buat jahat tapi harap Allah berikan kebaikan kepadanya. Buat khianat tapi harapkan Allah belas kasihan padanya.

Sayyidina Umar al-Khattab r.a. berkata, 'Perhitungkanlah dirimu sebelum kamu diperhitungkan dan timbanglah amal perbuatan kamu sebelum kamu ditimbang. Benda yang akan meringankan beban kamu kelak adalah bila kamu menghitungkan amalan diri kamu sejak dunia lagi, bersedia sehabis sedia menghadapi pengadilan yang terbesar sekali. Pada hari tu, semua kerja-kerja kamu sama ada baik dan buruk akan tersingkap!'

Korang rasa kerja keji korang ni tak akan disingkap dan ditayang di layar akhirat? Korang rasa Allah itu menyebelahi orang yang berperangai macam korang? Jangan ingat Allah tinggikan kedudukan korang lebih dari aku yang teruk ni hanya kerana korang lebih pandai dan cemerlang dalam pelajaran.

Faizal, kau tahu tak, di akhirat..pada hari tu akan dikatakan kepada yang dizalimi, majulah (ke Syurga)! Dan dikatakan kepada orang yang zalim, JANGAN BICARA!

Kau nak berada di tempat yang mana?!

Sekian khutbah aku."

Faizal dan geng rasa geram.

"Nak jadi ostad konon!!"

Lantas mereka menyerbu Zam beramai-ramai. Menyepak terajang jejaka berparut itu bertubi-tubi. Sambil tumbuk sambil kutuk, sambil keji. Melanyak semahunya.

Zam rebah ke bumi. Perutnya dipijak-pijak. Rusuknya ditendang-tendang.

Faizal terajang dan hentak sekuat hati tubuh anak yatim piatu itu.

"Pergi mampus kau macam mak kau tu!" Faizal pekik kuat-kuat dengan bonus beberapa sepakan di muka Zam. Pecah berderai sebahagian kulit pipi Zam. Lebam biru. Darah keluar.

Tiba-tiba Zam pegang kaki Faizal. Tahan kaki jantan itu kemas-kemas. Cengkam kuat.

"Kau boleh bunuh aku. Tapi kau jangan sesekali sebut pasal mak aku. Yang kotor itu aku, yang suci itu mak aku!"

Lantas Zam bangun melibas dan melepaskan tendangan bertubi-tubi pada setiap lelaki di situ. Tercampak. Terpelanting. Terkesot ke belakang.

Digenggamnya kuat-kuat buku limanya, dihayunkan sekuat hati ke muka Faizal.

Deshum!!!!

Tepat ke sasaran. Faizal tercampak. Mengaduh kesakitan. Terbelalak mata. Padu. Sungguh padu tumbukan Zam.

"Kau jangan sekali-kali...jangan sekali-kali sebut lagi...mak..mak..aku!"

Zam hilang punca. Diangkatnya pasu bunga yang besar berhampiran. Dihayunkan ke kepala Faizal. Kawan-kawan Faizal cuma mampu melihat dalam keadaan masing-masing terbaring kesakitan.

Zam bagai dirasuk. Kesabaran lelaki itu berada di puncak. Menggila.

Faizal memandang tepat dengan hidungnya berdarah.

Pasu diangkat tinggi.

"Zam!!!!"

Ada jeritan kedengaran.



Kongsi Kepada Kawan Kawan :
Share on FB Tweet Share on G+ Submit to Digg

0 Org je Komen:

NickIbnor© 2014-2015. All Rights Reserved. Template By Nik Ibnor Hafis
Nik Ibnor Hafis ( vVxApitZxVv ) Nik Ibnor Hafis vVxApitZxVv Template NikIbnor