Blog Archive

Followers

POST KAWAN!

Total Pageviews

View My Stats
My Ping in TotalPing.com
Free Auto Malaysia Backlinks
Powered by Blogger.

Written By Unknown on Tuesday, June 17 | Tuesday, June 17, 2014


Seorang kanak-kanak Australia berumur 3 tahun amat bertuah kerana selamat tanpa sebarang kecederaan selepas koleksi telur yang dikutipnya di halaman rumahnya telah menetas beberapa ekor ular berbisa jenis slithering.

Pakar  Haiwan Reptilia Trish Prendergast berkata bahawa peminat hidupan liar muda Kyle Cummings itu boleh terbunuh jika dia cuba memegang ular coklat timur - spesies yang paling berbisa di dunia  itu.

Kyle telah terjumpa  sembilan  biji telur beberapa minggu yang lalu di atas rumput di 1.2 hektar (3 ekar) milik keluarganya di pinggir bandar Townsville di Queensland, kata Prendergast. Dia tidak tahu apa jenis telur tersebut.

Dia meletakkan telur ke dalam sebuah bekas makanan takeout plastik dan stashed mereka dalam almari bilik tidur, di mana ibunya, Donna Sim, mendapati mereka Isnin. Tujuh telah menetas, tetapi ular kekal terperangkap di bawah penutup bekas itu. Baki dua telur itu mungkin subur dan telah busuk, kata Prendergast.

"Saya agak terkejut, terutamanya kerana saya tidak suka ular," Sim memberitahu akhbar Townsville Buletin.

Prendergast, yang merupakan penyelaras reptilia berasaskan Townsville kumpulan sukarelawan Utara Queensland Penjagaan Hidupan Liar, diserahkan bekas pada hari Selasa dan mengeluarkan ular ke dalam hutan pada malam itu.

Dia berasa lega bahawa tidak ada orang telah mengendalikan ular.

"Taringnya mereka adalah hanya beberapa milimeter panjang pada usia itu, jadi mereka mungkin tidak dapat memecahkan kulit, tetapi mereka hanya sebagai berbisa seperti ular sepenuh berkembang," kata Prendergast.

"Jika racun telah mendapat pada kulit Kyle di mana terdapat potongan jika dia memasukkannya ke dalam mulutnya, ia boleh menjadi membawa maut," katanya.

Ular coklat Timur - yang boleh berkembang kepada lebih daripada 2 meter (6 1/2 kaki) - biasanya tinggal dengan telur mereka tetapi kadang-kadang meninggalkan untuk tempoh yang singkat untuk memberi makan.

"Dia amat bernasib baik dia tidak menghadapi ibu ketika beliau mengambil telur. Itu juga boleh menjadi maut," kata Prendergast.

Ular yang menetas itu berukuran panjang 12 hingga 15 cm panjang dan mungkin telah menetas kira-kira lima hari sebelum mereka dibebaskan, katanya, sambil menambah bahawa kesemua ular tersebut dalam keadaan  dahaga tetapi sihat.


Purata kematian di Australia disebabkan patukan ular adalah 3 tiga kes setahun, dan ular jenis coklat timur adalah dan majoritinya  melibatkan spesies ular tersebut.



www.nikibnorhafis.blogspot.com tidak bertanggungjawab di atas setiap pandangan dan pendapat yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia adalah pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pandangan dan pendirian kami.
Kongsi Kepada Kawan Kawan :
Share on FB Tweet Share on G+ Submit to Digg

0 Org je Komen:

NickIbnor© 2014-2015. All Rights Reserved. Template By Nik Ibnor Hafis
Nik Ibnor Hafis ( vVxApitZxVv ) Nik Ibnor Hafis vVxApitZxVv Template NikIbnor